SVEĆICE


Ovo je teksta o pravilnom radu vaše svećice i o tome kako bi ih trebali servisirati.
Svećice su jedna od značajnih komponenata motora, a opet  retko ima pravilnog objašnjenja o ovom važnom delu svakog motora. Ljudi često kupuju jeftine i neodgovarajuće svećice misleći da one obavljaju jednak posao kao i svaka druga svećica.

Za 150 godina svećica je pretrpela razna poboljšanja, najviše primenom naprednih i pažljivo odabranih materijala. Njena namena i princip rada ostali su isti, ali su se uslovi rada značajno pooštrili. Svećice su konstrukciono prilagođene određenom motoru i njegovim radnim uslovima. One moraju pravovremeno stvoriti i do više hiljada jakih varnica u minuti, pritom pouzdano paleći smešu. Taj zadatak treba da ispunjavaju dugi niz kilometara, zatvarajući prostor sa agresivnom sredinom, gde temperatura može biti preko hiljadu stepeni, a pritisak premašiti 50 bara. Zbog raznolikosti konstrukcija benzinskih motora, kao i njihovih uslova i režima rada, razlikovaće se i toplotno opterećenje koje svećice trpe. Ali u svim motorima zahteva se isto: svećica ne sme preći temperaturu od oko 850 stepeni da ne bi došlo do samopaljenja smeše, ali opet mora biti dovoljno ugrejana da bi se na njenom vrhu sagoreo garež, za šta treba da ima temperaturu oko 450 - 500 stepeni. Idealno bi bilo kada bi motor stalno radio u istom režimu, što u vozilima nikako nije slučaj, pa odvođenje toplote sa svećice mora biti precizno usklađeno da bi se ona mogla prilagoditi svim pa i ekstremnim režimima rada motora.

       Toplotni broj
Toplotni broj svećice je mera brzine odvođenja toplote sa vrha svećice i iskazana je brojem u oznaci tipa svećice. Tzv. tople svećice imaju niži toplotni broj, time manje odvođenje toplote sa vrha i namenjene su motorima kod kojih se mogu očekivati umerena toplotna opterećenja. Nasuprot njima, hladne svećice mogu brže da odvode toplotu i imaju viši toplotni broj, pa su prema tome namenjene ugradnji u toplotno opterećenije motore. Pod uslovom da motor nije prepravljan za trke ili nešto slično, u njemu trebaju da budu isključivo svećice koje su preporučene od strane proizvođača - nije bitna toliko marka svećice koliko ostale karakteristike. U oznaci tipa svećice kriju se podaci vezani za toplotni broj, prečnik i dužinu navoja, oblik elektroda i podaci o materijalima od kojih su sačinjene, kao i neke druge relevantne informacije. Radi tumačenja oznaka i izbora svećica koriste se katalozi i uporedne tabele različitih proizvođača, jer oznake svećica nisu unificirane.Viši toplotni broj od predviđenog (hladna svećica) neće imati kobne posledice po motor osim zaprljanja svećica. Ali, niži toplotni broj (pretopla svećica za taj motor i njegove uslove rada) može dovesti do teških oštećenja motora, kao što je progorevanje čela klipa usled abnormalnog sagorevanja!

Važno je znati da svećice ne proizvode toplinu kao što većina misli, nego je otklanjaju. Svećica radi kao prenosnik topline tako da odvodi neželjenu toplotnu energiju od komore za sagorevanje u sistem za hlađenje. Toplotna vrednost se definise kao mogućnost svećice da rasprši toplinu.
Toplotna vrednost svećice nema nikakve veze sa voltažom koja prolazi kroz svećicu. Mera toplotne vrednosti se određuje sa nekoliko faktora: dužinom središnjeg keramičkog izolatora, mogučnošću upijanja i prenošenja topline i materijala od kojih je napravljena centralna elektroda.

       Radni vek - kada ih zameniti?
Na intenzitet habanja bočne i centralne elektrode svećice utiču materijal od kojeg su načinjene, vrsta motora i radni uslovi. Prva faza habanja svećice je zaobljenje ivica elektroda, a zatim dolazi do povećavanja zazora. Zato sa pređenim kilometrima počinje da raste napon potreban za nastanak varnice, opterećujući elemente sistema za paljenje. Proizvođači svećica tvrdi da je normalno povećanje zazora zbog habanja od oko 0.10 do 0.15 mm na pređenih 10000 km.
Svećice kakve danas poznajemo na prvi pogled ne razlikuju se mnogo od prvih svećica, koje su svetlo dana ugledale dvadesetak godina pre pojave prvog automobila.

Intervali zamene klasičnih svećica koji se preporučuju, u zavisnosti od vrste vozila su: Automobili 15.000 - 20.000 km gradski automobili 7.000 - 10.000 km Motocikli 3.000 - 5.000 km Naravno, drugačiji oblici i materijali elektroda svećice čine da njihov vek bude duži, prema navodima proizvođača. U svakom slučaju, svećice se moraju zameniti pre nego što počne izostajanje paljenja u pojedinim cilindrima. To ne znači samo pad snage nego i povećanje potrošnje goriva. Korišćenje svećica do kraja njihovog radnog veka nije ekonomski opravdan jer nesagorelo gorivo i produkti nepotpunog sagorevanja mogu oštetiti katalizator, čija cena mnogostruko nadmašuje cenu jednog kompleta svećica.
       
        Zazor i njegovo podešavanje
Zazor svećice je najmanji razmak između bočne i centralne elektrode. Zazor se podešava pomeranjem bočne elektrode, ukoliko je to predviđeno. Manji ili veći zazor od potrebnog loše utiče na rad svećice, time i samog motora. Merenje zazora može se uraditi sa lisnatim merilom (špijunima). Veći zazor kod svećica koje imaju bočnu elektrodu iznad centralne, može se smanjiti laganim kuckanjem vrha svećice o čvrstu i čistu podlogu. Povećanje zazora je malo složenije i iziskuje primenu sile, ali tako da se nikakav alat ne odupire o keramički izolator niti centralnu elektrodu.

       Postupak zamene
Za zamenu svećica nije potrebno biti visoko kvalifikovani mehaničar, ali kao i kod ostalih radova na motoru, moraju se poštovati potrebna pravila struke da bi se izbegle neželjene posledice po motor.
1 - Kablove sa svećica skinuti hvatajući ih za kapice, ne vući kabel.
2 - Uzeti ispravan i odgovarajući nasadni ključ za svećice, da bi se izbegla oštećenja svećice ali i okolnih elemenata motora;
3 - Očistiti okolinu svećice komprimovanim vazduhom, nečistoća ne sme dospeti u cilindar;
4 - Kada neka svećica pruža otpor odvrtanju, ne koristiti prekomernu silu. Ako je malo krenula napolje, naneti antikorozivno sredstvo na navoj, pa je uvrnuti nazad i ostaviti neko vreme. Navoj u aluminijumskoj glavi se lako može oštetiti odvrtanjem na silu!
5 - Čuvati se opekotina, jer izolator svećice po zaustavljanju motora može imati visoku temperaturu. Za nestrpljive, gumeno crevo koje se može navući na izolator poslužiće za ručno odvijanje vrućih svećica; Voditi računa da neki sitan deo ne upadne u cilindar kroz otvor za svećicu!
6 - Proveriti i po potrebi podesiti zazor na novim svećicama. Nema potrebe za nanošenjem maziva na navoj, naročito NE ULJA!
7 - Uvrnuti svećicu do kraja rukom, bez ključa;
8 - Ključem dotegnuti na propisani moment ili za potreban ugao (videti preporuke za pritezanje svećica);
9 - Vratiti kabel na svoje mesto i ubeležiti negde kada su zamenjene svećice.

Svećica je siguran pokazatelj šta se događa u komori za sagorevanje i po njoj možete kontrolisati procese u motor. Znači može poslužiti kao alat za dijagnostiku stanja vašeg motora.
       O čemu govori izgled svećica
Kada se jave problemi sa startovanjem, padom performansi ili emisijom izduvnih gasova, i pored složenih elektronskih uređaja koji upravljaju današnjim benzinskim motorima obično su svećice prva stvar od koje se kreće.
Svećica je deo komore za sagorevanje koji je najlakše skinuti. U zavisnosti od izgleda svećice može se doneti sud o tome da li uzrok nepravilnog rada motora leži u samom motoru, sistemu za napajanje ili ipak u svećicama i sistemu za paljenje. Pregled svećica treba izvršiti nakon vožnje uobičajenim režimom od nekoliko kilometara, da motor i svećice dostignu radnu temperaturu.

       Pravilan izbor
Bez obzira na njihovu relativno nisku cenu i pristupačnost, svećice takođe pripadaju grupi vitalnih elemenata svakog benzinskog motora. One utiču na njegove performanse, pouzdanost i radni vek. Izbor standardnih ili naprednih izvedbi svećica, mora se uraditi pomoću originalnog kataloga proizvođača, jer se zbog pogrešnih svećica mogu desiti ozbiljna (i skupa!) oštećenja motora.

1) navrtka za držanje kapice
2) telo izolatora
3) centralna elektroda
4) bočna elektroda
5) navoj
6) šestougaonik tela
Vrući tip
ima veću površinu koja je izložena plinovima. Raspršuje toplinu sporije i brže se greje
Hladni tip
ima manju površinu koja je izložena plinovima. Raspršuje toplinu brzo i ne greje se brzo.
Ispravna svećica (i motor)
Ispravnu svećicu koja radi u dobrim uslovima karakteriše svetlo siva, sivo žuta ili svetlo braon boja izolatora. Braon mrlje na izolatoru u oblasti iznad metalnog dela tela svećice posledica su električnih procesa u zoni oko izolatora (tzv. mrlja korone). To je normalna pojava i nije isticanje gasova kroz svećicu, kako se često pogrešno misli.
Čađava svećica
Svećica je prekrivena suvim, mekanim slojem čađi.
SIMPTOMI: Motor teže startuje; nemiran prazan hod; loše ubrzanje; izostanak paljenja.
UZROK: Suviše hladna svećica (previsok toplotni broj); prebogata smeša; pothlađen režim rada motora; niska kompresija...
Naslage na vrhu svećice
Vrh svećice prekriven naslagama sagorelog ulja, koje mogu ometati nastanak varnice.
SIMPTOMI: Izostanak paljenja.
UZROK: Prodiranje ulja i njegovo sagorevanje na vrhu svećice. Naslage olakšavaju pojavu samo-paljenja zbog usijanja površina.
Zauljena svećica
Vrh svećice prekriven uljem.
SIMPTOMI: Izostanak paljenja; otkaz svećice.
UZROK: Prodiranje ulja u većim količinama u komoru za sagorevanje, uglavnom zbog dotrajalosti klipno-cilindarskog sklopa.
Mehaničko oštećenje keramičkog izolatora
Keramički izolator centralne elektrode je napukao ili polomljen.
SIMPTOMI: Izostanak paljenja; otkaz svećice.
UZROK: Posledica udarca prilikom rukovanja svećicom; toplotni šok izazvan nenormalnim sagorevanjem (detonacijom).
Pretopla svećica
Intenzivno bela boja vrha izolatora, prerano pohabane elektrode.
SIMPTOMI: Prekidanje paljenja pri visokim obrtajima/velikom opterećenju motora.
UZROK: Nedovoljno stegnuta svećica; pregrevanje motora; prerano paljenje; suviše mali toplotni broj; dugotrajno nenormalno sagorevanje.
Pregrevanje svećice
Otopljena ili izgorela bočna i/ili centralna elektroda, naslage aluminijumskih ili drugih metalnih čestica na izolatoru.
SIMPTOMI: Najpre pad snage, zatim oštećenje motora, po pravilu progorevanje klipa.
UZROK: Pojava samopaljenja smeše pre nego što svećica baci varnicu, zbog pregrevanja svećice; uslovi kao kod pretople svećice.
piaggio logo
sajt postavljen februara 2007    Ideja, izrada, održavanje  - Tićma
start   slikeF   slikeL   tehnikaF   tehnikaL   uputstva   uradi_samF   uradi_samL   sastavljanje   sklopoviF   sklopoviL   tuningF   tuningL   stylingF   stylingL   oglasi   klub     forum   sponzori
translated to the languages
sadržaj sajta
Za jače opterečene motore uzimamo hladnije svećice, a za manje opterećene motore koriste se toplije svećice.
Kao značajna karakteristika svećica uzima se njena toplotna vrijednost.
Ova toplotna vrijednost predstavlja broj stotih dijelova minute potrebnih da se vrhovi elektroda svećice dovedu do usijanja.
Ukoliko je ovo vrijeme veće svećica je hladnija i obrnuto, ako je kraće svećica je toplija.
niza vrednost=toplija svećica
visa vrednost=hladnija svećica
Konkretno za Liberty 125 se koriste odnosno preporučuju dva tipa svećica:
znači CR7E je toplija i preporučuje se ako voziš motor pod opterećenjem, stalno pun gas,
a CR9E je hladnija i stavlja se kod umerenije vožnje
A kombinacijom keramike i navoja na svećici se kontroliše hlađenje (odvođenje toplote) sa vrha svećice, pa tako imamo hladnije i toplije svećice, zavisno o tipu mašine koju vozimo.
Da tačno odredite koji tip svećice je potreban za Vaš motor, NGK se potrudio da napravi lepu bazu podataka
http://www.ngk.de/
Piaggio